Zijn vet en cholesterol slecht? Verzadigd vet minder slecht dan gedacht

Vroeger was al het vet en cholesterol slecht. Vet en cholesterol zouden hart- en vaatziekten veroorzaken en veel cholesterol uit bijvoorbeeld eieren en vet eten zou het cholesterol van het bloed verhogen en de bloedvaten laten dichtslibben. Langzaamaan werd echter duidelijk dat de hoeveelheid vet in het dieet niet tot hart- en vaatziekten kunnen leiden, maar meer de soort vet. Zo bleek de vetinname in Mediterrane landen hoog, maar stierven er minder mensen aan hart- en vaatziekten in vergelijking met Noord-Europese landen en de VS. Na verder onderzoek bleek de inname van onverzadigd vet en de hoeveelheid fysieke activiteit in deze landen hoog. Niet al het voedingsvet is dus slecht en niet al het cholesterol in het bloed is even slecht.

Wat is cholesterol eigenlijk?

Cholesterol wordt gemaakt door de lever uit voedingscholesterol. Het meeste cholesterol maakt de lever uit de grondstoffen voedingsvetten en jawel koolhydraten. Er zijn echter verschillende vormen van lichaamseigen cholesterol waar we later meer over uitleggen.

Cholesterol in het bloed wordt vaak afgeschilderd als een kwaaie pier. Cholesterol vervult echter zeker voor de krachtsporter essentiële functies. Zo is cholesterol een bouwstof voor testosteron. Ook vormt cholesterol het frame voor vitamine D; dat nodig is voor sterke botten en goed functionerende spieren. Tenslotte is cholesterol een belangrijk onderdeel van het zenuwen. Deze zenuwen maken denkprocessen en spiersamentrekkingen mogelijk, zodat je kunt nadenken over je trainingsschema en het kunt uitvoeren.

Soorten cholesterol

We onderscheiden de volgende soorten cholesterol die in het bloed worden vervoerd:

  1. Chylomicronen, deze komen alleen in het bloed voor in de paar uren na een vetrijke maaltijd
  2. VLDL (Very Low Density Lipoproteins), deze komen in het bloed voor na een koolhydraatrijke maaltijd
  3. LDL (Low Density Lipoproteins), hiervan zijn verschillende vormen, waarover later meer en wordt over het algemeen het slechte cholesterol genoemd
  4. HDL (High Density Lipoproteins), deze vorm van cholesterol is hoog bij mensen die veel groente, fruit, onverzadigd vet eten en die veel sporten en wordt over het algemeen het goede cholesterol genoemd

Niet elke soort cholesterol die door het lichaam gemaakt wordt, is even slecht. Zo voert HDL juist cholesterol af van de bloedvaten naar de lever en maakt dus de bloedvaten schoon. Met name LDL heeft een bad rep; het LDL zou de bloedvaten verstoppen en voor een hart- en herseninfarct zorgen.

LDL type A en LDL type B, small dense LDL

Wanneer we het hebben over het negatieve effect van cholesterol op hart- en vaatziekten, dan krijgt LDL-cholesterol de zwarte piet toegeschoven. LDL-cholesterol vervoert namelijk cholesterol en vet van de lever naar de cellen. Een deel van het cholesterol en vet zou blijven plakken in de bloedvaten en ze uiteindelijk doen dichtslibben.

Het blijkt echter dat  50% van de mensen die een hartinfarct een normaal LDL-cholesterol hebben. Wanneer we inzoomen op LDL-cholesterol, dan vallen er twee verschillende soorten LDL-cholsterol te onderscheiden:

  1. Het grote LDL, dit wordt type A LDL, of genoemd
  2. Het kleine LDL, dit wordt type B LDL, of small dense LDL genoemd

Het LDL type A is onschadelijk en leidt niet tot hart- en vaatziekten. Het kleinere LDL type B kan de bloedvaten binnendringen en doen verstoppen en is dus zeer schadelijk. Wanneer iemand een hoge LDL-cholesterol spiegel heeft, maar dit bestaat met name uit het type A LDL, dan is er geen verhoogd risico op hart- en vaatziekten (buiten andere risicofactoren om).

Leefstijl heeft veel invloed op cholesterol

Leefstijl heeft veel invloed op het type LDL. Zo zorgt veel bewegen, een gezond lichaamsgewicht, weinig buikvet en/of afvallen en een gezonde voeding voor een stijging van het HDL-cholesterol en over het algemeen een daling van het type B LDL en stijging van het type A LDL.

Verzadigd vet minder slecht dan gedacht

Wanneer we naar de invloed van voeding op cholesterol kijken, dan krijgt verzadigd vet vaak de zwarte piet toegespeeld. Verzadigd vet zou LDL-cholesterol laten stijgen. Het lijkt er nu echter op dat verzadigd vet zorgt voor een stijging van het onschadelijk type A LDL. Het lijkt er zelfs op dat suikerrijke producten vervangen door producten met veel verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten verlaagt, mits er een afvaldieet wordt gevolgd. Ondanks dat verzadigd vet een neutraal effect lijkt te hebben op het krijgen van hart- en vaatziekten, bevat het (net als onverzadigd vet) veel calorieën en is het onverstandig om veel vet te eten als je wil afvallen.

Transvet dat veel voorkomt in kaas, boter, harde margarines, frituur-, bak- en braadvetten, gebak, koek en snacks vergroot het risico het meeste op het krijgen van hart- en vaatziekten.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Maak je eigen geldmachine in 8 stappen en wordt financieel onafhankelijk

Waarom zijn dikke mensen dik en dunne mensen dun?

10 kilo afvallen door geen suiker te eten

Stappenplan voor een gezonder, slanker en sterker lichaam. Afvallen en sterker worden