Gezonder, fitter, sterker en ouder worden door rust en slaap

Om gezonder, fitter, sterker en ouder te worden, is het bekend dat je gezond moet eten, niet moet roken, niet teveel alcohol moet drinken en veel en op de juiste manier moet bewegen. Voldoende en goed slapen en rusten is echter ook een belangrijke factor die voor een gezonder, fitter en sterker lichaam kan zorgen. Voldoende en goed rusten kan zelfs levensverlengend werken. Voldoende en goed rusten betekent naast voldoende slapen ook tijd nemen om te rusten. Dit rusten zonder slapen moet echter aan een aantal regels voldoen.

Door te rusten word je gezonder en ouder
Voldoende rusten zorgt voor een betere gezondheid. Niet alleen kan een goed uitgerust lichaam een simpele verkoudheid beter het hoofd bieden, een uitgerust lichaam kan zelfs voorkomen dat je kanker ontwikkelt. Dit komt omdat het immuunsysteem beter functioneert wanneer het lichaam uitgerust is. Een goed functionerend immuunsysteem kan niet alleen een simpel verkoudheidsvirus elimineren, maar ook kankercellen vernietigen. Verder voorkomt voldoende rust de ontwikkeling van een burn out. Door voldoende te rusten, neemt de kans dat je ziek wordt af en neemt de kans dat je oud wordt toe.

Door te rusten en te slapen word je fitter en sterker
Wanneer direct na een zware training rust wordt genomen, heeft deze training veel meer effect. Je wordt dus sneller fitter en sterker als je na je training direct rust neemt. Hoe komt dit nu? Tijdens training stijgt de concentratie van het stresshormoon cortisol, maar ook testosteron. Cortisol breekt spierweefsel af. Testosteron bouwt spierweefsel op. Wanneer je direct na een zware training rust neemt, daalt de cortisolspiegel en stijgt de testosteronspiegel, waardoor je sneller trainingsvooruitgang boekt.
Verder herstelt je lichaam nog meer wanneer je slaapt. Mensen die voldoende slapen zijn doorgaans fitter, sterker en slanker. Elk uur dat je te weinig slaapt, verhoogt je vetpercentage met 1%. Je kunt jezelf dus letterlijk slank slapen.

Hoe rust en slaap je goed?
Nu duidelijk is geworden dat voldoende rust en slaap ervoor zorgt dat je gezonder en fitter wordt, is het ook goed om te weten hoe je goed kunt rusten en slapen.

Hoe kun je goed rusten?
Goed rusten betekent in de eerst plaats dat je dagelijks minimaal 30 minuten volledig tot rust komt. Dit lijkt misschien veel, maar dagelijks 30 minuten rusten, kun je al bereiken door een half uur minder tv te kijken per dag. Goed rusten vergt in het begin moeite en kun je het beste doen in een rustige omgeving. Als je beter in staat om te rusten, lukt rusten ook in een drukkere omgeving. Om goed te rusten, mag je niet afgeleid worden door prikkels van buitenaf. Hieronder worden tips gegeven om goed te rusten:

  • Ga zitten, of nog beter liggen in een rustige omgeving
  • Zorg ervoor dat je comfortabel zit, of ligt, dus niet te warm, maar ook niet te koud. Trek makkelijke kleding aan die niet knelt
  • Vermijd afleiding, zet dus tv, smartphone, mp3-speler uit
  • Sluit je ogen
  • Laat gedachten komen en gaan
  • Concentreer je volledig op je ademhaling

Hoe kun je goed, beter slapen?
Naast goed rusten, is goed slapen ook belangrijk voor een gezond en fit lichaam. Goed slapen kan echter moeilijk zijn. Net als bij goed rusten, is afleiding voorkomen belangrijk als je goed wil slapen. Hieronder worden tips gegeven voor een goede nachtrust:

  • Neem geen zware maaltijd tot drie uur voordat je naar bed gaat
  • Ga niet met honger naar bed. Eet dus een tot twee stuks fruit, of glas magere yoghurt in de avond
  • Drink geen cafe├»nehoudende dranken (koffie, thee, cola, energiedrankjes) tot minimaal 3 uur voordat je naar bed gaat. Eet geen chocolade tot minimaal 3 uur voordat je naar bed gaat. In chocolade zit theobromine; een stof die een vergelijkbare werking heeft als cafe├»ne
  • Drink geen alcohol. Door alcohol val je weliswaar sneller in slaap, maar de slaapkwaliteit en de slaapduur nemen drastisch af
  • Kijk niet naar je laptop, tablet en smartphone tot minimaal 2 uur voordat je naar bed gaat. Het licht van deze apparaten maakt je alerter
  • Kijk geen tv tot minimaal 2 uur voordat je naar bed gaat
  • Kijk geen tv op de slaapkamer
  • Lees niet op de slaapkamer

Lees ook:

Schrijf ook voor de grootste online bibliotheek en verdien een extra inkomen

Maak je eigen geldmachine in 8 stappen en wordt financieel onafhankelijk

Stappenplan voor een gezonder, slanker en sterker lichaam. Afvallen en sterker worden

Circuittraining: trainingsschema en voedingsschema voor spiermassa, conditie opbouwen en afvallen

Sterker en fitter worden in je stoel