Classificatie van sportvoedingssupplementen; welke supplementen zijn veilig, toegestaan en effectief? Goede en slechte supplementen

Sporters, coaches en sportvoedingskundigen zijn vaak op zoek naar supplementen die de sportprestatie verbeteren. Deze supplementen moeten echter, veilig, toegestaan en effectief zijn. Supplementen die niet veilig zijn, kunnen de gezondheid van de atleet in gevaar brengen. Verder moet een supplement toegestaan zijn. Wat betekent dat inname van een supplement de sporter geen positieve dopingtest oplevert. Tenslotte moet een supplement effectief zijn. Het supplement moet de sportprestatie verbeteren. Op basis van deze criteria heeft een panel van experts van de AIS (Australian Institute of Sports) een indeling gemaakt in 4 categorieën (A, B, C en D). A-supplementen zijn supplementen die effectief, veilig en toegestaan zijn. Het kan echter het geval zijn dat A-supplementen niet in elke trainings- en wedstrijdsituatie geschikt zijn. De sporter moet altijd met de voedingskundige overleggen of een supplement geschikt is. B-supplementen zijn supplementen die mogelijk effectief zijn, maar onderzocht moeten worden in een onderzoeksprotocol. C-supplementen zijn supplementen die geen prestatiebevorderend effect opleveren. D-supplementen zijn supplementen die de gezondheid ernstig in gevaar brengen en/of verboden (op de dopinglijst staan) zijn. Hieronder staat een korte opsomming van de verschillende supplementen per categorie.

Categorie A-supplementen

  • Sportdrank
  • Sportgel
  • Bicarbonaat
  • Creatine
  • Cafeïne
  • Sportsnoep
  • Vloeibare voeding
  • Electrolytensupplementen
  • Multivitaminen, mineralen en vitamine D
  • Probiotica
  • Calcium
  • Ijzer
  • Sportrepen
  • Wei-eiwitten

Categorie B-supplementen

Categorie C-supplementen

  • Pyruvaat (pyrodruivenzuur)
  • Ribose
  • Lactaway
  • Inosine
  • ZMA
  • Coenzyme Q10
  • MCT-vetten
  • Vitamines die buiten Categorie A vallen
  • Ginseng
  • Glucosamine
  • Chroompicolinaat
  • Met zuurstof verrijkt water

Categorie D-supplementen

Stimulerende middelen:

  • Efedrine
  • Strychnine
  • Sibutramine
  • Methylexanamine
  • Andere stimulerende kruiden

Prohormonen en hormoonstimulerende middelen:

  • DHEA
  • Tribulus terrestris en andere middelen die de testosteronaanmaak stimuleren
  • Androstenedion
  • 19-norandrostenion/19-norandrosteniol
  • Prohormonen

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Maak je eigen geldmachine in 8 stappen en wordt financieel onafhankelijk

Stappenplan voor een gezonder, slanker en sterker lichaam. Afvallen en sterker worden

Wat is quercetine en werkt quercetine? Quercetine bij duursport

Beta-alanine en krachtsport/bodybuilding

Bronnen:

www.ausport.gov.au