Tien (10) manieren om slimmer te worden

Voorheen dachten wetenschappers dat je IQ voor altijd vast staat en dat je IQ dus niet kan veranderen. Het blijkt dat je IQ in de loop van de tijd wel degelijk kan veranderen. Dit is zowel goed als slecht nieuws voor je. Het is goed nieuws als je een open mind set hebt en bereid bent om levenslang te leren. Met een open mind set kun je je IQ binnen de grenzen van je biologie een behoorlijke boost geven. Het verhogen van je IQ kan echter niet op een snelle makkelijke manier en gaat je dus tijd, moeite en energie kosten. Hieronder worden tien tips gegeven om slimmer te worden. Hieronder worden 10 tips gegeven om slimmer te worden.

Tip 1: leef gezond
Mens sana in corpora sano. Dit is Latijns voor een gezonde geest in een gezond lichaam. Dit betekent dat je brein kan groeien in een gezond lichaam. Je brein heeft een gezond lichaam om te kunnen groeien en slimmer te worden en wordt eigenlijk dommer wanneer je niet goed voor je lichaam en dus je brein zorgt. Wanneer je gezond leeft, vormen de zenuwcellen (neuronen) van je brein nieuwe verbindingen tussen elkaar. Ook worden de verbindingen sterker en groter. Deze verbindingen tussen neuronen kun je vergelijken met wegen. Wanneer deze weg erg smal is, loopt de informatie over deze weg erg langzaam en denk je langzaam. De weg kun je vergelijken met een zandweg of bospad. Wanneer je gezond leeft maak je van dit bospad een snelweg en kun je sneller denken! Gezond leven zorgt er namelijk voor dat het brein voldoende bouwstoffen krijgt om de weg te verbreden en te verharden. Ook zorgt gezond leven ervoor dat de neuronen beter in conditie blijven. Start dus met een gezonde leefstijl! Stop met roken, ga dagelijks meer dan een uur bewegen, eet gezond en stop met overmatig alcohol drinken!

Tip 2: neem regelmatig tijd om kort te rusten
Met rusten wordt bedoeld ook echt rusten. Tijdens rust worden de verbindingen tussen de neuronen verstevigd en kan nieuwe informatie een betere plaats in je brein vinden. Om te rusten heb je een rustige, stille, donkere ruimte nodig met een comfortabele stoel, of bed. Ga zitten in de stoel, of ga liggen op bed. Neem een comfortabele houding aan en doe voor 10 tot 15 minuten je ogen dicht en geef geen aandacht aan je gedachten. Als het lukt, kun je proberen een powernap te nemen.

Tip 3: slaap goed en regelmatig
Zoals een korte rust goed is voor je brein, is een goede regelmatige slaap helemaal geweldig voor je brein. Gemiddeld heeft je brein 7 tot 8 uren slaap nodig. Tijdens een goede nachtrust werkt je brein om de neuronen te herstellen en om nieuwe verbindingen te leggen en te verstevigen! Het blijkt dat je lijf meer dan dagen zonder slaap kan, je brein gaat al minder goed functioneren na een slechte nachtrust. Na een dag zonder slaap functioneert je brein hetzelfde als na fors alcohol drinken! Het lijkt verstandig om later naar bed te gaan, of om eerder op te staan om nog snel wat huiswerk of werk te doen. Het is echter onverstandig, want je brein heeft de rust nodig om goed te functioneren en na een slechte nachtrust schakelt je brein in een lagere versnelling en kun je je (school)werk minder goed doen. Doorbreek dus het patroon en ga vroeger naar bed en pak dus minimaal die 7 uren slaap!

Tip 4: lees uitdagende boeken
Boeken die net wat buiten je comfortzone liggen prikkelen je brein om nieuwe verbindingen te leggen. Ga echter wel een boek lezen dat je leuk lijkt. Een boek wat lezen wat niet leuk is, daar ga je jezelf alleen maar aan ergeren. Ga dus een boek lezen wat je leuk lijkt en wat net buiten je comfortzone ligt. Een boek wat buiten je comfortzone ligt, kan een boek in een andere redelijk bekende taal zijn, of over een complex onderwerp wat je interessant lijkt. Neem de tijd om het boek te lezen en vooral te begrijpen. Zet door bij het lezen en leg het niet weg als het moeilijk wordt! De moeilijke momenten helpen om je brein slimmer te maken! Zoek moeilijke woorden op en herhaal kort wat je hebt je eerder hebt gelezen. Door jezelf te verdiepen in het boek, worden wederom nieuwe verbindingen tussen neuronen gelegd.

Tip 5: kijk minder televisie
Televisie kijken brengt je brein niet tot rust. Het televisielicht onttrekt zelfs energie aan je brein, terwijl je brein geen nieuwe verbindingen legt of verbetert. Ook zorgt het televisielicht dat je brein weer wat waakzamer wordt, waardoor je minder goed slaapt. Televisiekijken is in die zin een meervoudig negatieve activiteit. Je wordt moe van televisiekijken, je leert er niets van, je komt niet tot rust en je slaapt slechter. Als je wilt ontspannen, doe dan een meervoudig positieve activiteit, ga bijvoorbeeld een stuk wandelen, neem een ontspannend boek, of doe een spelletje. Zorg dat je iets onspannends doet wat je brein tenminste nog aanzet tot activiteit!

Tip 6: zet je mobiele telefoon (smartphone) en email uit
Wanneer je mobiele telefoon en email uitzet, kun je er ook niet door gestoord worden. Hierdoor kun je met volledige concentratie aan een taak werken, of activiteit uitvoeren. Denk niet dat je brein kan multitasken. Multitasken is onzin! Het enige wat je brein doet is de hoeveelheid concentratie die het kan opbrengen, verdelen over meerdere taken, waardoor de kwaliteit van de uitvoering van deze taken afneemt en het netto langer gaat duren, voordat je de taken afrondt. Het blijkt ook dat wanneer je wordt afgeleid van een taak door mobiele telefoon, of email, je brein 5 tot 15 minuten nodig heeft om weer geconcentreerd te werken. Probeer dus je email en telefoontjes af te werken op gezette tijden en zet daarna je email uit en negeer je telefoontjes!

Tip 7: doe minder, maar wel beter
Probeer jezelf te richten op minder taken. Richten op een beperkt aantal taken zorgt ervoor dat je brein zich beter kan richten en je brein dus sneller beter wordt in deze taken. Het is hierbij wel belangrijk dat je die taken doet die je leuk vindt!

Tip 8: zoek balans
Deze tip ligt in het verlengde van het effect van een gezonde leefstijl op je brein. Balans is het evenwicht, tussen rust en activiteit, de balans tussen moeilijke, uitdagende taken en makkelijke, eenvoudige taken. Balans zorgt ervoor dat nieuwe verbindingen worden gelegd door de moeilijke taken, terwijl de rust de verbindingen tussen neuronen verstevigt. Het regelmatig uitvoeren van de makkelijke taken zorgt ervoor dat de taken makkelijk blijft en dat de snelweg tussen de neuronen waarover de uitvoering van deze taken loopt, ook een snelweg blijft!

Tip 9: verbeter je vriendschappen met andersdenkenden
Ja-knikkers om je heen maken je brein niet slimmer, of sneller. Je brein wordt namelijk niet uitgedaagd om goed over je ideeën en argumenten na te denken, wanneer iemand het altijd met je eens is. Zoek dus die vriend, of collega op die het grondig met je oneens is, of echt anders denkt over bepaalde kwesties. Ga niet direct in discussie, maar hoor het verhaal en de argumenten goed aan! Weeg het verhaal en denk er goed over na.

Tip 10: bezoek musea of maak een verre reis, of doe iets anders
Iets totaal anders doen, verrast je brein en dwingt het brein om nieuwe verbindingen te maken. Wanneer je vooral die zaken doet, die je altijd doet  waarbij je rechter hersenhelft (hemisfeer) gebruikt (procedures volgen, controleren, lezen, rekenen, logisch redeneren), ga dan dingen doen die je linker hemisfeer prikkelen (schilderen, tekenen, gedichten maken, een spelsport doen een museum bezoeken). Ook het maken van een echte verre reis en in contact komen met de locals, maakt dat je brein nieuwe verbindingen legt.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Maak je eigen geldmachine in 8 stappen en wordt financieel onafhankelijk

Moet je elke 3 uur eiwitten eten voor maximale spiergroei? De onzin van eiwittiming!

Het zenuwstelsel

5 tips voor een betere concentratie

Stress op het werk

Bronnen:

jobbroker.nl
goeievraag.nl

vacature.com
pickthebrain.com
wikipedia.org