Sportanalyse voetbal

Binnen de (sport)fysiotherapie is een gedegen sportanalyse onontbeerlijk. De sportanalyse is een van de basiselementen binnen het behandel- en preventieplan van de fysiotherapeut. Ook in de samenstelling van het trainingsschema en behandelplan van voetballers is een sportanalyse noodzakelijk. Voetbal kenmerkt zich door snelle explosieve acties waar de fosfaatvoorraad een belangrijke rol speelt.

Uithoudingsvermogen en energiesystemen bij voetbal
De energiesystemen leveren de ATP waardoor spieren kunnen samentrekken. Deze samentrekkingen van spieren worden contracties genoemd. Bij voetbal komen zowel concentrische, isometrische als excentrische contracties voor. Bij voetbal is voor de voetbalacties met name de fosfaatvoorraad belangrijk. Rond 60% van de energie die geleverd wordt bij voetbal wordt geleverd door het fosfaatsysteem. 30% van de energie zal geleverd worden door de anaerobe glycolyse en 10% door de aerobe systemen. Tussen de acties door zal het aerobe energiesysteem het belangrijkste zijn. Het aerobe systeem levert de energie om de fosfaatvoorraad aan te vullen. Bij voetbal is zowel het vermogen als de capaciteit van het energiesysteem/de energiesystemen belangrijk. Per voetbalpositie zullen er verschillen zijn in de relatieve bijdrage van de verschillende energiesystemen. Zo zal de keeper nog sterker leunen op de fosfaatvoorraad. Een dynamische middenvelder die rond 16km per wedstrijd kan lopen, zal wat meer gebruik maken van de anaerobe glycolyse en het aerobe systeem. Nog steeds zal de fosfaatvoorraad het belangrijkst zijn voor de dynamische middenvelder.

Kracht bij voetbal
Kracht is zeer belangrijk bij voetbal. Kracht is niet alleen nodig om een duel te winnen, maar ook om een sprint te kunnen genereren, een kopduel te winnen is kracht nodig. Bij voetbal zijn verschillende vormen van kracht nodig. Krachtuithoudingsvermogen is nodig om herhaaldelijk te kunnen sprinten. Voor de sprint zelf is explosieve kracht en snelkracht nodig. Om een kopduel te winnen is sprongkracht nodig en om een duel te winnen, is soms maximaalkracht nodig.

Coördinatie en wendbaarheid bij voetbal
Coördinatie is eveneens erg belangrijk bij voetbal. Coördinatie bepaalt in sterke mate het talent voor voetbal. Coördinatie speelt een belangrijke rol in het goed kunnen trappen, met de bal aan de voet kunnen dribbelen, het goed aan kunnen nemen van een bal etc… Coördinatie wordt in sterke mate door aanleg bepaald.

Snelheid bij voetbal
Vaak duren voetbalacties niet langer dan 4 seconden. Een explosieve sprint is dus ook zeer belangrijk binnen voetbal. De helft van de sprints zijn korter dan 10 meter. De meeste sprints zijn korter dan 30 meter. Sprinten binnen voetbal is niet hetzelfde als sprinten bij 100 meter sprinten. Bij voetbal wordt een loopactie een sprint genoemd, wanneer de snelheid hoger is dan 25 km/uur. Middenvelders maken de meeste lange sprints (een sprint van 30 meter, of langer). Ook passen en schieten middenvelders het meeste en hebben middenvelders de meeste duels.

Lenigheid bij voetbal
Lenigheid is van ondergeschikt belang bij voetbal. Een goede beweeglijkheid kan wel zorgen voor een kleinere kans op blessures.

Contact met een tegenstander bij voetbal
Binnen voetbal is er veel contact met een directe tegenstander. Het winnen van duels vergt kracht, snelheid, uithoudingsvermogen en coördinatie van een voetballer.

Rol en positie van een voetballer
In het huidige moderne voetbal wordt een wedstrijd gewonnen op het middenveld. Fitte, snelle fysiek sterke middenvelders zijn erg belangrijk. Gemiddeld loopt een voetballer rond de 10 kilometer per wedstrijd. 25% van die afstand wordt stappend afgelegd, 37% joggend, 20% lopend, 11% spurtend en 7% achteruit stappend. Er is echter veel verschil tussen posities een verdediger (keeper buiten beschouwing gelaten) loopt het minste in een wedstrijd. Een middenvelder loopt het meeste in een wedstrijd. Sommige middenvelders lopen wel meer dan 16 kilometer in een wedstrijd.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Maak je eigen geldmachine in 8 stappen en wordt financieel onafhankelijk

Train met lichte gewichten voor meer spiermassa

Sportanalyse binnen de (sport)fysiotherapie

Sportanalyse hardlopen (lange afstand)

Sportanalyse sprinten

Knieklachten

Bindweefselfysiologie; de ontstekingsfase

Verstuikte enkel (verzwikking, inversietrauma) oorzaken, symptomen en behandeling

Bronnen:

www.zwaluwvfc.nl
scriptiesonline.bib.hva.nl
www.fysiotherapieter.nl
sporttrainingsleer.blogspot.com
www.cjsm.vlaanderen.be